Data publikacji: 2020-02-05
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Pirotechnicy nie zwalniają tempa
Kategoria: BIZNES, Edukacja
W kwietniu 2019 roku do życia powołana została pierwsza w Polsce Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej. Jest ona odpowiedziąna zapotrzebowanie rynku na rzetelne informacje dotyczące pirotechniki poparte badaniami i aktami prawnymi.
Pirotechnicy nie zwalniają tempa
W kwietniu 2019 roku do życia powołana została pierwsza w Polsce Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej. Jest ona odpowiedziąna zapotrzebowanie rynku na rzetelne informacje dotyczące pirotechniki poparte badaniami i aktami prawnymi. Sprzeciwia się ona nieuczciwym praktykom i dba o dobro branży. W tak krótkim okresie osiągnęła doskonałe wyniki i pozyskała wielu sprzymierzeńców nie tylko z branży, ale także z „opozycji” pokazując tym samym, że poprzez wchodzenie w dialog można osiągnąć więcej i uzyskać kompromis.
Fundacja powstała jako odpowiedź na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców zajmujących się pokazami pirotechnicznymi i dystrybucją fajerwerków, a także środowiska miłośników zwierząt i jednostek administracji państwowej. Jej misją jest edukowanie, podejmowanie dyskusji, a także wdrażanie nowych idei i innowacyjnych rozwiązań zmierzających do osiągnięcia porozumienia między stronami reprezentującymi różnorodne poglądy i opinie na temat fajerwerków, w celu udoskonalania dobrych praktyk działania branży pirotechnicznej. Tylko w pół roku wygenerowanych zostało 1374 publikacji, które dotarły łącznie do 3 229 365 odbiorców. Ponadto, Fundacja 15 razy została poproszona o wypowiedź w radiu i telewizji na temat sztucznych ogni.
Akcje społeczne
Dzięki podjęciu współpracy z Fundacją Sarigato, organizatorem akcji Karmimy Psiaki, udało się stworzyć plakat edukacyjny, który informował właścicieli czworonogów o tym, jak zadbać o nie podczas Sylwestra. Pokazał on, że branża nie jest obojętna na dobro zwierząt i wsłuchuje się w potrzeby ich właścicieli. Poza niezbędnymi informacjami o opiece, na plakacie pojawiła się także wzmianka o tzw. cichej pirotechnice, która charakteryzuje się obniżonym poziomem generowanego hałasu i stanowi alternatywę dla osób, które chcą zminimalizować potencjalny stres u swoich pupili, nie rezygnując z użycia fajerwerków. W akcję zaangażowało się zarówno wielu wolontariuszy, jak i firm z branży. Wspólnie rozwiesili oni w szkołach, lecznicach, sklepach zoologicznych i urzędach w całej Polsce ok. 2000 plakatów. Dzięki wsparciu firm z branży udało się zebrać aż 9975 złotych, a całość środków zostanie przekazana na podopiecznych akcji Karmimy Psiaki.
Edukacja społeczeństwa
Kolejnym krokiem mającym na celu edukację społeczeństwa było rozdystrybuowanie ok. 4000 plakatów informacyjnych oraz ulotek o legalności wyrobów pirotechnicznych. Zostały one stworzone w odpowiedzi na dezinformację powstałą wskutek rezygnacji niektórych miast z pokazów miejskich oraz z uwagi na niezgodne z prawem praktyki samorządów. Polskie prawo jasno stanowi, że żaden organ samorządowy nie ma prawa zakazać ani ograniczać sprzedaży i użytkowania fajerwerków. Ponadto, Fundacja przygotowała ponad 20 pism z prośbą o sprostowanie przekazów, które rozpowszechniały nieprawdziwe informacje o wpływie pirotechniki na środowisko oraz legalności używania fajerwerków w miejscach publicznych.
Opracowanie i udostępnianie badań
Jednym z celów Fundacji jest także dostarczanie rzetelnych informacji. We współpracy z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) opracowane zostały badania wyrobów pirotechnicznych widowiskowych pod kątem szkodliwego oddziaływania na środowisko. Analiza otrzymanych wyników wskazuje, że użytkowanie wyrobów pirotechniki widowiskowej w Polsce stanowi znikome zagrożenie w porównaniu do ekspozycji na zanieczyszczenia generowane w wyniku działalności przemysłowej, transportu oraz palenia wyrobów tytoniowych. Wszystkie opracowane lub przygotowane przez Fundację materiały edukacyjno – informacyjne są ogólnodostępne na stronie internetowej pod adresem: https://fundacjapirotechnika.org/index.php/edukacja/
Dysponujemy wieloma wynikami ciekawych badań i udostępniamy je. Naszym celem jest prowadzenie świadomego, partnerskiego dialogu opartego na faktach, a nie na emocjach – podkreśla Magdalena Rytel – Kuc, prezes Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej.
Działalność w sieci
Warto również wspomnieć o działalności w social mediach. Fundacja za pośrednictwem Facebooka stworzyła kompendium wiedzy o pirotechnice. Posty dotyczyły zarówno bezpiecznego odpalania fajerwerków, regulacji prawnych, jak i ciekawostek oraz zaproszeń na wydarzenia z udziałem pirotechniki.
Edukujemy, odpowiadamy na pytania, dzielimy się badaniami, grafikami, informacjami z branży, specjalnie przygotowanymi przez nas materiałami oraz publikacjami z mediów. Tworzymy dedykowane wydarzenia oraz akcje, jak np. „Liczą się tylko fakty!” lub „Czy wiesz, że…”. Zależy nam także na popularyzacji wiedzy na temat materiałów pirotechnicznych oraz ich historii – dodaje Magdalena Rytel – Kuc
Znaczne zwiększenie pozytywnej ilości publikacji na temat samej pirotechniki oraz rozwijanie świadomości społecznej w zakresie odpowiedzialnego użytkowania materiałów pirotechnicznych oraz ich wpływu na środowisko, a także podejmowanie wspólnych działań to jeden z celów Fundacji w nowym roku. Przede wszystkim jednak najważniejszy dla branży jest dialog z grupami społeczeństwa, które są przeciwne fajerwerkom, a co za tym idzie – wypracowanie tak wszystkim potrzebnego kompromisu.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Edukacja